Spreading the love: de psychologie van het kerstpakket.

We klagen graag over de inhoud, maar stiekem kijken we er ieder jaar weer reikhalzend naar uit: het kerstpakket. Waarom zijn we toch zo blij met een doos vol producten die soms jarenlang ongebruikt in de kast blijven staan? En heeft een bon hetzelfde effect als zo'n kneuterig pakket?

Met zo'n 1,5 miljoen eindejaarsgeschenken per jaar is Makro Kerstpakketten marktleider in kerstpakkettenland. Hoewel het allang niet meer alleen traditionele pakketten zijn, maken die nog altijd veruit het grootste deel uit van de business, zegt Sanne van den Adel, marketeer bij de groothandel. "Die pakketten blijven het belachelijk goed doen. Veel bedrijven kiezen daar heel bewust voor. Maar het online keuzecadeau, zoals wij het noemen, waarbij je een voucher krijgt en zelf een cadeau mag uitkiezen, is de laatste jaren ook heel steady en groeit zelfs iets."

Bart Poierrié van kerstpakketten.nl, goed voor 250.000 tot 300.000 kerstgeschenken per jaar, ziet juist een tegenovergestelde trend. "Bonnen en vouchers zijn helemaal op hun retour. Grote organisaties willen daar nog weleens voor kiezen omdat het eenvoudiger is, maar het wordt ervaren als onpersoonlijk. Dat hoor ik van klanten, die het jaar daarop dan toch maar weer voor een traditioneel pakket gaan. Een bon kunnen mensen ook zelf bestellen, ze willen verrast worden. Het gaat om de aandacht die je als baas aan je personeel geeft." Bekijk bericht
 
Winkelwagen
Je winkelwagen bevat geen items.
({{ $root.cart.totalQuantity }} items)
Kortingscode toevoegen