Vanzelfsprekend duurzaam met kwaliteitsgaranties als GRS, ISO en FSC als standaard.
Eerder deelden we een overzichtsblog over ons duurzaamheidsbeleid, waarin u kon lezen hoe ‘verantwoord verrassen’ bij Kerstpakketten.nl de stille standaard is. In deze vervolgblog informeren we u over hoe we dat waarmaken met onze non-food-, food- en verpakkingspartners. U leest waarom we bepaalde keuzes maken en wat u daarvan merkt.
Duurzaamheid werkt in onze optiek het beste als het ‘onzichtbaar’ structureel is. Zo ook voor onze producten, de dozen waarin uw kerstpakketten worden geleverd en het opvulmateriaal dat we gebruiken. Het zijn dingen waar u waarschijnlijk en logischerwijs niet dagelijks bij stilstaat. Maar door de grote aantallen is de potentiële impact ervan aanzienlijk.
Precies daarom kiezen wij voor partners die aantoonbaar en structureel verbeteren: gecertificeerde materialen, geborgde processen en verpakkingen die ontegenzeglijk optimaal zijn in gebruik. Graag nemen we u mee in onze denkwijze en laten we zien hoe we die concreet vertalen in oplossingen die vandaag toepasbaar zijn.
Onze hoogste prioriteit is het borgen van kwaliteit. Voor ons betekent dat een fundament van keurmerken en audits, plus duidelijke product- en verpakkingsafspraken. Hieronder leest u waar we op toetsen.
Als dit op orde is, kijken we kritisch naar hoe en of onze beide visies op het gebied van duurzaamheid op elkaar aansluiten. We zoeken naar samenwerkingen die ongedwongen innovatief zijn, waarbij goede ideeën van beide kanten komen en ernaar gehandeld kan worden: betere materialen, minder verspilling, meer transparantie.
Non-food artikelen bepalen een groot deel van de tastbare waarde van een kerstpakket. We streven ernaar dat u zo lang mogelijk van die waarde kunt genieten: functioneel, degelijk en met een herkomst die u uit kunt leggen. Daarom kiezen we voor partners die inzetten op verduurzaming van materialen.
Sinds jaar en dag werken wij samen met onze partner die > 75% van onze non-food artikelen levert. Al sinds 2017 sturen we samen met succes op de ontwikkeling en het versnelde gebruik van duurzame materialen. Een aantal voorbeelden die u terugvindt in ons huidige aanbod:
Dit assortiment blijft groeien, en de werkwijze blijft verbeteren. Zo werkt onze partner sinds 2022 onder GRS-certificering. Dit borgt dat producten minimaal 20% gerecycled materiaal bevatten, én adresseert o.a. traceerbaarheid, milieuprincipes, en sociale vereisten over de gehele keten. Zo weet u zeker dat de ‘gerecycled’-claims op onze producten meer zijn dan alleen een marketingterm.
Zijn we dan tevreden nu? Nee. Ons streven is om ál onze non-food duurzaam aan te kunnen bieden. Of dat nou is met rPET, katoen of aluminium, hernieuwbare grondstoffen zoals hout en bamboe, of met innovaties zoals EcoAllene en Tarwestro.
Benieuwd geworden?
Ontdek hier ons duurzame assortimentHet kerstpakket begon in de negentiende eeuw als een mand voor luxe etenswaren waarmee boeren hun knechten bedankten. Inmiddels zijn de inhoud en de ontvangers véél gevarieerder geworden. Maar één ding is na al die jaren onveranderd gebleven: de prominente plaats van eten en drinken.
Inderdaad, het grootste deel van onze huidige kerstpakketten bestaat nog steeds uit food-producten. Lekker eten en drinken hoort nu eenmaal bij de feestdagen. Tegelijkertijd innoveren we volop.
Jaar op jaar verbeteren we met onze partners de smaakbeleving en veiligheid van onze food-artikelen, én beperken we voedselverspilling. Omdat we dit niet alleen kunnen, werken we uitsluitend met partners die duurzaamheid en kwaliteit aantoonbaar borgen: van grondstof tot verpakking en van proces tot productveiligheid. U kunt hierdoor vertrouwen op constante kwaliteit, traceerbaarheid en heldere informatie richting uw medewerkers. Al onze partners zijn officieel gecertificeerd voor onder meer:
Wij geloven in keuzes die stil verduurzamen. In toenemende mate kiezen we met onze foodpartners voor bijvoorbeeld thema-lijnen met duurzame of biologische ingrediënten, private-label lijnen die vitaliteit en gezond leven stimuleren, en lijnen die een goed doel steunen. Ook gebruiken we vaker verpakkingen die slimmer zijn en daarmee daadwerkelijk impact maken. Hierbij kunt u denken aan:
Daarnaast hebben onze partners een structurele verschuiving doorgemaakt naar FSC-gecertificeerd karton. Ook zien we een toename van het aandeel gerecycled karton voor verpakkingen, tot wel 65% bij één van onze partners.
Ook MVO initiatieven zijn er in overdaad, zoals het aanbieden van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tot slot steunen we samen maatschappelijke doelen, zoals bijvoorbeeld Voedselbank Nederland en Stichting Make a Wish.
We horen u denken… 'Waar stoppen jullie al die artikelen dan uiteindelijk in?' Dat zullen we u vertellen. Met onze verpakkingspartner hebben we onze dozen, opvulmaterialen én inpakmethode flink verduurzaamd. Omdat het om grote aantallen gaat, is de impact groot. Wat bleek? Kleine aanpassingen zorgden voor grote resultaten.
Zo gebruiken we al sinds 2012 alléén 100% FSC-gecertificeerd papier voor alle verzenddozen en opvulmaterialen. Ook kiezen we sinds 2020 bewust voor monomateriaal, wat wil zeggen dat we geen plastic vensters en laminaat gebruiken. Hierdoor kan alles in de papier- en karton afvalstroom, wat recyclen makkelijk en toegankelijk maakt. Tot slot introduceerden we dit seizoen 13 unieke doosformaten, waarmee we alle kerstpakketten met zo min mogelijk lege ruimte in kunnen pakken. Zo besparen we papier, opvulmateriaal, én transportvolume en dus CO2.
Met de juiste partnerkeuze is duurzaamheid geen bijzaak maar het werkbare uitgangspunt. Zo realiseren wij duurzaamheid als de stille standaard. En daar zijn we trots op. U hebt zekerheid, kunt uitgaan van de hoogste kwaliteit, én u kunt met uw kerstpakketten verantwoord verrassen.
Kom in contact voor een vrijblijvend adviesgesprek of maak een afspraak met een specialist
Indien u een kortingscode heeft ontvangen, kunt u deze alleen verzilveren op onze huisselectie kerstpakketten. Klik hieronder voor onze huisselectie pakketten en pak die korting!