Was het een paar jaar geleden nog helemaal hip om je medewerkers te verrassen met een kerstcadeaubon, anno 2017 is die tijd echt voorbij. Dat meldt Kerstpakketten.nl – de grootste online kerstpakkettenleverancier van Nederland – na een onderzoek onder 10.000 klanten. Wat ervoor in de plaats komt? Het traditionele foodpakket maakt een spectaculaire rentree.

Waar de rest van Nederland nog geniet van een zonnige nazomer, heerst er in één bedrijfshal in Uden, de thuisbasis van Kerstpakketten.nl, al maanden een kerststemming. Het gaat economisch voor de wind en dat merkt eigenaar Bart Poierrié maar al te goed. “Vorig jaar verkochten we ruim 200.000 pakketten. Dit jaar verwacht ik een stijging van 25%. We gaan zelfs een week eerder beginnen met inpakken.”

Traditioneel kerstpakket in modern jasje

Naast de aantrekkende economie is ook de toenemende populariteit van het traditionele kerstpakket een oorzaak van de groei. Poierrié: “Nu al hebben we een aantal fikse orders binnen van bedrijven die voorheen een VVV-bon aan hun medewerkers gaven. Ook uit onze peiling blijkt dat werkgevers weer massaal gaan voor het traditionele kerstpakket. Natuurlijk wel in een modern jasje. Zo zijn foodpakketten met producten in één kleur of met een bepaald thema erg in trek. Denk aan thema’s als barbecue, gezondheid of mediterraan. En wat we sinds kort ook steeds meer verkopen: halal-, biologische en glutenvrije kerstpakketten.”

Schouderklopje van de baas

Hoe verklaart Poierrié de terugkeer van het foodpakket? “Het schouderklopje van de baas is belangrijk. Met een mooi kerstpakket bedank je je medewerkers, en zeg je dat ze het goed gedaan hebben. Medewerkers waarderen het als de werkgever of HR-manager moeite doet om een verrassend pakket samen te stellen. Iets tastbaars, een kerstdoos die je onder de boom kunt zetten en samen uitpakt. Geef je een bon, dan verdwijnt deze dikwijls ergens onderin de la. Bovendien komt het over alsof je je er makkelijk van afmaakt. Dit komt uit het onderzoek naar voren.”

Nadeel van keuzecadeaus

Bovendien kleeft er een groot nadeel aan de keuzekerstpakketten: het verzenden ervan is een logistiek drama, met name voor grote organisaties. “Mensen kiezen allemaal andere cadeaus, en dan is het efficiënter om deze naar het thuisadres van de medewerkers te sturen. Het gevolg: hoge transportkosten. Hierdoor is de prijs-kwaliteitverhouding van dit soort cadeaus vaak slecht”, vertelt Poierrié. “Uit de enquête onder onze klanten blijkt dat dit een belangrijke reden is om te kiezen voor een ‘echt’ kerstpakket.”

Dit geven werkgevers uit aan een kerstpakket

Het budget voor een kerstpakket is in 2017 vergelijkbaar met vorig jaar, volgens Bart Poierrié. Gemiddeld geven werkgevers zo’n € 40,- uit aan een pakket van Kerstpakketten.nl. “Maar we verkopen ook pakketten van € 150,-. Een kerstpakket is een middel om medewerkers te bedanken en binnenboord te houden. Dat zie je vooral in branches waar schaarste heerst, zoals de IT of techniek. Dan is een kerstpakket echt onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.”