Dat kerstpakketten een bepaalde waarde met zich meebrengen zal de meesten wel duidelijk zijn. Wat zal erin zitten? Zal het alleen een doos met geschenken zijn of ook een persoonlijke boodschap of een doos vol met waardering? Al deze elementen samen zullen ervoor zorgen dat mensen zich gewaardeerd voelen met een kerstpakket.

 

De kracht van kerstpakketten

De afgelopen jaren is de krapte op de arbeidsmarkt ook duidelijk terug te zien bij de eindejaarsgeschenken. Werkgevers zien dit dan ook steeds meer als wapen in de oorlog om hun werknemers te behouden. De kracht van het kerstpakket zit niet alleen in de inhoud van het kerstpakket, máár juist de gedachte achter het geschenk wordt steeds belangrijker.

Win-win situatie

Alleen het idee dat je werkgever aan je denkt met Kerst én dit vervolgens bewijst met het geven van een eindejaargeschenk zal je werknemers een goed gevoel geven. Zo is dit namelijk ook een bewijs van goed werkgeverschap, waardoor de waardering binnen de onderneming zal stijgen. Dit zal de productiviteit en de sfeer bevorderen. Een win-win situatie dus.

Doos vol met waardering

Een kerstpakket is méér dan ‘slechts’ een doos met producten. Het is een symbolisering van de waardering voor je werkzaamheden. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de werknemers van klanten van Kerstpakketten.nl waardering belangrijk vinden voor het verrichten van hun werkzaamheden. Hiervan vindt 85% van de werknemers van klanten van Kerstpakketten.nl een kerstpakket aan het einde van het jaar een zeer erkentelijk geschenk.

Kosten kerstpakket

Een trend die aansluit op de krapte op de arbeidsmarkt is dat werkgevers steeds meer uitgeven aan een kerstpakket. Op deze manier kunnen zij zich onderscheiden en voor meer loyaliteit onder hun werknemers zorgen. De gemiddelde kosten van een kerstpakket is de afgelopen jaren gestegen van €35,- naar €45,-. Zelfs een uitgebreid kerstpakket van meer dan €150,- wordt steeds populairder.

Thema leidinggevend voor kerstpakket

Als gevolg van het steeds hogere bedrag van een kerstpakket is de prijs niet meer het eerste waar de meeste werkgevers naar kijken. Zo blijkt dat 65% eerst kijkt naar een bepaald thema kerstpakketten voordat zij naar de prijs kijken. Een populair thema is teamwork: één team één taak is hierbij de gedachte. De samenwerking van de collega’s wordt bij dit thema kerstpakketten extra geprezen in het afgelopen jaar.

Persoonlijk kerstpakket

De afgelopen jaren wordt de persoonlijke boodschap van kerstpakketten ook steeds belangrijker. Werknemers willen namelijk niet een ‘algemeen’ geschenk die aan iedereen zomaar wordt gegeven. Een trend om kerstpakketten persoonlijker te maken is met name het moment waarop deze gegeven wordt: bijvoorbeeld tijdens een kerstborrel of een winterbarbecue.

Praktisch voor werkgevers

Kortom blijkt dat werkgevers bereid zijn om steeds meer te investeren in het eindejaarsgeschenk om hun waardering te tonen. Kerst is de uitgelezen mogelijkheid voor dit mooie gebaar. Verder kunnen werkgevers kerstpakketten belastingvrij schenken. De werkkostenregeling (WKR-regeling) maakt het nóg aantrekkelijker om aan het eind van het jaar kerstpakketten te schenken.